Środowisko szkolne w narracjach uczniów z Zespołem Aspergera
Keywords:
schoolboy, teacher, educator, psycholog, Asperger Syndrome, psychophysical disorders, behavioral disorders, methodology, psychiatrist, school, family, social environment, disabled children, education, children, evolution childrenSynopsis
The article addresses the subject of social functioning of a student diagnosed with Asperger Syndrome in the environment of a mass education school, in his subjective opinion. Methodologically speaking it is based on qualitative studies and the aim of the research was to reach subjective significance given by the students with Asperger Syndrome to this institution and understanding the role it plays for them.
References
Ablewicz, K. (1994). Hermeneutyczno-fenomenologiczna perspektywa badań w pedagogice. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Ablewicz, K. (1998). Hermeneutyka i fenomenologia w badaniach pedagogicznych. W: S. Palka (red.), Orientacje w metodologii badań pedagogicznych (s. 25-41). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Adamski, F. (1982). Socjologia małżeństwa i rodziny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Adamski, F. (2002). Rodzina – wymiar społeczno-kulturowy. Kraków: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Attwood, T. (1998). Zespół Aspergera. Poznań: Zysk i S-ka.
Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Balcerzak-Paradowska, B. (2002). Sytuacja osób niepełnosprawnych w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo IPiSS.
de Barbaro, M. (1997). Struktura rodziny. W: B. de Barbaro (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny (s. 47). Kraków: Wydawnictwo UJ.
Barber, B. (1990), Trust in science. W: Social Studies of Science (s. 133). New Jersey: Transaction Publishers.
Baron-Cohen, S. (2000). Is Asperger syndrome/high-functioning autism necessarily a disability? Development and Psychopathology, nr 12, s. 489–500.
Bauer, S. Asperger Syndrome: Through the Lifespam. Pobrano 15.09.2016 z: http://asperger.republika.pl/tlumaczenia1.html.
Bauman, T. (2001). Strategie jakościowe w badaniach pedagogicznych. W: T. Pilch, T. Bauman, Zasady badań pedagogicznych (s. 270). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Bauman, T. (2003). Badania empiryczne jakościowe. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (t. I, s. 279-289). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Berger, P.L., Luckmann, Th. (1983). Społeczne tworzenie rzeczywistości. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Blumer, H. (1984). Społeczeństwo jako symboliczna interakcja. W: E. Mokrzycki (red.), Kryzys i schizma (s. 70). Warszawa: PIW.
Błaszczak, A. i in. (red.). (2015). Realizacja przez Polskę zobowiązań wynikających z Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych – sprawozdanie Rzecznika Praw Obywatelskich. Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich.
Błeszyński, J. (2004). Jakościowa diagnoza autyzmu u dzieci – w kontekście wsparcia środowiska rodzinnego. W: J. Bąbka, Człowiek niepełnosprawny w różnych fazach życia (s. 34-53). Warszawa: Żak.
Błeszyński, J. (2005). Rodzina jako środowisko osób z autyzmem. Aspekt wychowawczo-terapeutyczny. Toruń: UMK.
Bobkowicz-Lewartowska, L. (2000). Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: Impuls.
Borkowska, A. (2010). Zrozumieć świat ucznia z Zespołem Aspergera. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Borkowska, A., Grotowska, B. (2012). Codzienność dziecka z zespołem Aspergera. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Borzyszkowska, H. (1997). Izolacja społeczna rodzin mających dziecko upośledzone umysłowo w stopniu lekkim. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Brauner, A., Brauner, F. (1993). Dziecko zagubione w rzeczywistości. Historia autyzmu od czasu baśni o wróżkach. Warszawa: WSiP.
Chrzanowska, I. (2006). Edukacja włączająca – nowa jakość? Czy dotąd byliśmy pedagogicznie zacofani. W: J. Baran., S. Olszewski (red.), Świat pełen znaczeń – kultura i niepełnosprawność (s. 659). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Cudak, H. (1987). Funkcje szkoły w kształceniu kultury pedagogicznej rodziców. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Delacato, C.H. (1995). Dziwne, niepojęte, autystyczne dziecko. Warszawa: Synapsis.
Denzin, N.K., Lincoln Y.S. (1997). Wkraczanie na pole badań jakościowych. Wprowadzenie do podręcznika. W: Socjologia wychowania (s. 34). Toruń: Wydawnictwo UMK.
Dewey, J. (1963). Demokracja a wychowanie. Warszawa: Wydawnictwo Książka i Wiedza.
Dębowski, J. (2000). Bezpośredniość poznania. Spory – dyskusje – wyniki. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Doroszuk, J. (2015). Funkcjonowanie rodziny dziecka z niepełnosprawnością w badaniu netnograficznym. Rekonstrukcja problemowa badań Haliny Borzyszkowskiej. Praca doktorska. Gdańsk: Uniwersytet Gdański.
Dutkiewicz, W. (1996). Praca magisterska – przewodnik metodyczny. Kielce: Wydawnictwo Strzelec.
Dyczewski, L. (1995). Rodzina – społeczeństwo – państwo. W: A. Kurzynowski, Rodzina w okresie transformacji (s. 23). Warszawa: WSP.
Dyga-Konarska, M. (2006). Rozwój psychiczny dziecka. W: K. Kubicka, W. Kawalec, Pediatria. Tom 1 (s. 22). Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Fairbairn, G.J. (1996). Integracja, wartości, społeczeństwo. W: J. Bogucka, M. Kościelska (red.), Wychowanie i nauczanie integracyjne (s. 29).
Warszawa: Centrum Medyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Firkowska-Mankiewicz, A. (2004). Edukacja włączająca – wyzwaniem dla polskiej szkoły. Szkoła Specjalna, nr 1, s. 21.
Flick, U. (2011). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Frith, U. (2000). Autyzm wyjaśnienie tajemnicy. Gdańsk: GWP.
Frith, U. (2005). Autyzm i zespół Aspergera. Warszawa: PZWL.
Gadamer, H.G. (1979). Rozum, słowo, dzieje, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Gadamer, H.G. (1993). Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej. Kraków: Wydawnictwo „Inter Esse”.
Gałkowski, T. (1996). O sytuacji szkolnej dziecka autystycznego. Dziecko Autystyczne, T. IV, nr 1, s. 30.
Gałkowski, T. (1997). Dziecko autystyczne w środowisku rodzinnym i szkolnym. Warszawa: WSiP.
Giddens, A. (2005). Socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gnitecki, J. (1996). Elementy metodologii w pedagogice hermeneutycznej. Zielona Góra: Wydawnictwo Naukowe WSP.
Goffman, E. (2007). Piętno. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Gogacz, M. (2002). Podstawy i cechy relacji pedagogicznej między rodziną i szkołą. W: S. Kawula, J. Brągiel, A.W. Janke, Pedagogika rodziny (s. 233). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Gralińska, M. (2005). Jak dokonać wyboru właściwej drogi edukacyjnej dziecka niepełnosprawnego? W: A. Twardowski (red.), Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń (s. 37-52). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Grzeszkiewicz, B. (2004). Preorientacja zawodowa dzieci w wieku przedszkolnym. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Gustavsson, A., Zakrzewska, E. (1997). Upośledzenie w społecznym zwierciadle. Warszawa: Wydawnictwo Żak.
Hałas, E. (1987). Społeczny kontekst znaczeń w teorii symbolicznego interakcjonizmu. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Hebel, K., Bieniaszewski, L. (2008). Wsparcie społeczne i pomoc instytucjonalna dla osób niepełnosprawnych po udarze mózgu. Forum Medycyny Rodzinnej. Tom 2, nr 1, s. 76-83.
Howlin, R. (2006). Zespół Aspergera u nastolatków, W: L.H.Willey, Zespół Aspergera w okresie dojrzewania. Wzloty, upadki i cała reszta (s. 19). Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna.
Hulek, A. (1997). Integracyjny system kształcenia i wychowania. W: Pedagogika rewalidacyjna (s. 17). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Husserl, E. (1987). Kryzys nauk europejskich i fenomenologia transcendentna. Kraków: Wydawnictwo PAT.
Izdebska, J. (1996). Rodzina, dziecko, telewizja. Szanse wychowawcze i zagrożenia telewizji. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Jagielska, G. (2010). Dziecko z autyzmem i zespołem Aspergera w szkole i przedszkolu. Warszawa: Wydawnictwo Ośrodka Rozwoju Edukacji.
Jagiełła, J. (2007). Socjoterapia w szkole. Krótki poradnik psychologiczny. Kraków: Rubikon.
Jaklewicz, H. (1993). Autyzm wczesnodziecięcy, diagnoza, przebieg, leczenie. Gdańsk: GWP.
Jaklewicz, H. (red.). (1997). Edukacja osób autystycznych w praktyce i badaniach naukowych. Materiały pokonferencyjne. Gdańsk: SPOA.
Janocha, W. (2008). Poczucie sensu życia osób z niepełnosprawnością. Kielce: Wydawnictwo Jedność.
Janocha W. (2009). Rodzina z osobą niepełnosprawną w społecznym systemie wsparcia. Kielce: Wydawnictwo Jedność.
Jaroszewska, M., Bednarczyk, I., Sieklicka, A., Opęchowska, M., Tomczyk, J. (2011). Raport z badań „Plany i preferencje zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych w województwie zachodniopomorskim”. Badania zrealizowane w 2011 r. na zlecenie WUP w Szczecinie przez General Projekt Sp. z o.o. w Olsztynie. Pobrano 15.09.2016 z: www.wup.pl.
Kamiński, A. (1974). Metoda, technika, procedura badawcza w pedagogice empirycznej. W: R. Wroczyński, T. Pilch (red.), Metodologia pedagogiki społecznej (s. 56). Wrocław: Ossolineum.
Kawczyńska-Butrym, Z. (1994a). Rodziny osób niepełnosprawnych. Raport z badań. Warszawa: IFiS PAN.
Kawczyńska-Butrym, Z. (1994b). Wsparcie jako element promocji zdrowia. W: Wsparcie społeczne w zdrowiu i chorobie. Warszawa: Centrum Med. DNŚSzM.
Kawczyńska-Butrym, Z. (1998). Niepełnosprawność – specyfika pomocy społecznej. Katowice: Wydawnictwo Śląsk.
Kawczyńska-Butrym, Z. (2008). Wyzwania rodziny: zdrowie, choroba, niepełnosprawność, starość. Lublin: Wydawnictwo Makmed.
Kawula, S. (2002). Rodzina jako grupa i instytucja opiekuńczo-wychowawcza. W: S. Kawula, J. Brągiel, A.W. Janke, Pedagogika rodziny. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Kijak, R. (2012). Niepełnosprawność intelektualna – między diagnozą a działaniem. Pobrano 16.09.2013 z: http://irss.pl/wp-content/uploads/2012/09/Niepe%C5%82nosprawno%C5%9B%C4%87%20intelektualna%20-%20mi%C4%99dzy%20diagnoz%C4%85%20a%20dzia%C5%82aniem.pdf.
Kirenko, J. (2002). Wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością. Ryki: Wyższa Szkoła Umiejętności Pedagogicznych i Zarządzania.
Kołakowska-Przełomiec, H. (1979). Społeczne uwarunkowania alkoholizowania się nieletnich. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Komender J., Jagielska G., Bryńska A. (2009). Autyzm i zespół Aspergera. Warszawa: PZWL.
Konarzewski, K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa: WSiP.
Konarzewski, K. (1991). Sztuka nauczania. Tom 2. Szkoła. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Konecki, K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Korendo, M. (2013). Językowa interpretacja świata w wypowiedziach osób z zespołem Aspergera. Kraków: Omega Stage Systems.
Korendo M. (b.d.). Problemy rozwojowe osób z zespołem Aspergera jako wynik deficytów językowych. Pobrano 7.05.2016 z: http://www.centrummetodykrakowskiej.pl/31,pobierz,marta-korendo-problemy-rozwojowe-osob-zzespolem-aspergera-jako-wynik-.htm.
Kowalewska, J., Graeber, P. (2003). Kształtowanie postaw zdrowotnych. Życie Szkoły, nr 1, s. 9. Warszawa: WSiP.
Kozielec B.J., Jagielska G. (2005). Całościowe zaburzenia rozwoju. W: T. Wolańczyk, J. Komender (red.), Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci (s. 81). Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Kożuch, A., Marzec, I. (2014). Studium przypadku jako strategia badawcza w naukach społecznych. Zeszyty Naukowe WSOWL, nr 2 (172). Wrocław: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Lądowych im. generała Tadeusza Kościuszki.
Krasnodębski, Z. (1986). Rozumienie ludzkiego zachowania. Warszawa: PIW.
Krause, A. (2000). Integracyjne złudzenia ponowoczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Krause, A. (2011). Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Krause, A. (2013). Pedagogika w zmianie paradygmatycznej – problem hermeneutycznej niewspółmierności. Studia Edukacyjne, nr 33, s. 11.
Krause A., Żyta, A., Nosarzewska S. (2010), Normalizacja środowiska społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną, Toruń: Akapit.
Kruk-Lasocka, J. (1999). Autyzm czy nie autyzm – problemy diagnozy i terapii pedagogicznej małych dzieci. Wrocław: DSWE.
Krzychała, S. (2007). Projekty życia. Młodzież w perspektywie badań rekonstrukcyjnych. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
Kuhn, T. (2011). Struktura rewolucji naukowych. Warszawa: Aletheia.
Kutscher, M.L., Attwood, T., Wolff, R.R. (2007). Dzieci z zaburzeniami łączonymi. Warszawa: Wydawnictwo K.E. Liber.
Kutyło, Ł., Stronkowski, P., Wolińska, I., Zub, M. (2009). Bariery i możliwości integracji zawodowej osób niepełnosprawnych w województwie podkarpackim. Warszawa: WYG International.
Kvale S. (2004). Inter Views. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Kwak, A. (1993). Rodzina jako środowisko wychowawcze. W: T. Pilch, L. Lepalczyk, Pedagogika społeczna (s. 73). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kwaśnica, R. (2007). Dwie racjonalności. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
Kwieciński, Z. (1993). Mimikra czy sternik? Dramat pedagogiki w sytuacji przesilenia formacyjnego. W: Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.), Spory o edukację (s. 18). Warszawa: IBE–Toruń: Edytor.
Landgrebe, L. (1993). Rozumienie w naukach o duchu. W: Wokół zrozumienia. Szkice z hermeneutyki (s. 200). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej.
Lovaas, O.I. (1993). Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo. Warszawa: WSiP.
Lyotard, J.F. (2000). Fenomenologia. Warszawa: Wydawnictwo „KR”.
Łapińska, R., Żebrowska, M. (1996). Wiek dorastania. W: M. Żebrowska (red.), Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży. Łódź: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Łobocki, M. (1978). Metody badań pedagogicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Łobocki, M. (1984). Metody badań pedagogicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Łobocki, M. (red.). (1991). Formy pracy wychowawczej w szkole. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Łobocki, M. (1999). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Maciarz, A., Biedasiewicz, M. (2000). Dziecko autystyczne z zespołem Aspergera. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Mactavish, J.B. (2007). Family Caregivers of Individuals with Intellectual Disability: Perspectives on Life Quality and the Role of Vacation. Journal of Leisure Research, nr 39, s. 127-155.
Makowski, A. (1994). Niedostosowanie społeczne młodzieży i jej resocjalizacja, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Marszałek, L. (2009). Systemy wsparcia społecznego w procesie rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Seminare, nr 26, s. 201-213.
Matczak, A. (2003). Zarys psychologii rozwoju, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Mead, M. (2000). Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Miles, M.B., Huberman, A.M. (2000). Analiza danych jakościowych. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Młynarska, M. (2008). Autyzm w ujęciu psycholingwistycznym: terapia dyskursywna a teoria umysłu. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Moustakas, C. (2001). Fenomenologiczne metody badań. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Namysłowska, I. (red.). (2004–2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: PZWL.
Nerwińska, E. (b.d.). Psychospołeczne uwarunkowania bezpieczeństwa w szkole. Pobrano 10.09.2016 z: www.ore.edu.pl.
Nowak-Dziemianowicz, M. (2002). Doświadczenia rodzinne w narracjach. Interpretacje sensów i znaczeń. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Nowakowska, A., Przewłocka, J. (2015). Szkoła oczami uczniów: relacje z nauczycielami i kolegami oraz przemoc szkolna. Raport z badania jakościowego. Pobrano 11.09.2016 z: www.ibe.edu.pl.
Okoń, W. (1998). Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Okoń, W. (red.). (2001). Paradygmat. W: Nowy słownik pedagogiczny (s. 282). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Osial, W. (2012). Wychowawczo-aksjologiczne aspekty misji nauczyciela. Pedagogika Christiana, nr 2/30, s. 172. Toruń: Wydawnictwo UMK.
Ostrouch-Kamińska, J. (2015). Rodzina partnerska jako relacja współzależnych podmiotów, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Palka, S. (b.d.). Humanistyczne podejście w badaniach pedagogicznych i praktyce pedagogicznej. W: Kubinowski, Nowak (red.) (2006), Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie (s. 76). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Pecyna, M.B. (1998). Psychologia kliniczna w praktyce pedagogicznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Pietras, T., Witkusik, A., Gałecki, P. (2010). Autyzm – epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo.
Pilch, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych: strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Pisula, E. (2005). Małe dziecko z autyzmem. Gdańsk: GWP.
Pisula, E. (2007). Jak matki postrzegają swoje dzieci z autyzmem – jakościowa analiza wypowiedzi matek. W: E. Pisula, A. Mazur (red.), Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością (s. 47-72). Gdańsk: Harmonia.
Przetacznikowa, M. (1973). Podstawy rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży. Warszawa: PZWS.
Pużyński, S., Wciórka, J. (red.). (1998). Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania ICD 10, Badawcze kryteria diagnostyczne. Kraków–Warszawa: Wydawnictwo Vesalius.
Radlińska, H. (1961). Pedagogika społeczna. Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Randall, P., Parker, J. (2001). Autyzm, jak pomóc rodzinie. Gdańsk: GWP.
Ricoeur, P. (1989). Język, tekst, interpretacja. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Rubacha, K. (2003). Paradygmaty nauk społecznych a budowanie teorii pedagogicznych. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki (t. II, s. 59-68). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Sałasiński, M., Badziukiewicz, B. (2003). Vademecum pedagoga szkolnego. Warszawa: WSiP.
Sawicka, M. (2007). Rodzice i ich dzieci chore na schizofrenię. W: E. Pisula, D. Danielewicz (red.), Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością (s. 77). Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Sawicki, M. (1996). Hermeneutyka pedagogiczna. Warszawa: Wydawnictwo Semper.
Schaffer, R.H. (2011). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Shank, G. (2002). Qualitative Research: A Personal Skills Approach. Columbus Ohio: Upper Saddle River.
Sierpowska, I., Kogut, A. (2010). Status osoby niepełnosprawnej w polskim systemie prawa. Wrocław: Wydawnictwo Gaskor.
Silverman, D. (2010). Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Sinclair, J. (1993). Autyzm – inny sposób życia. Pobrano 3.09.2013 z: http://niegrzecznedzieci.org.pl/asperger/specjalnie-dla-rodzicow-i-opiekunow/autyzm-inny-sposob-zycia.
Sobol, E. (red.). (1995). Słownik wyrazów obcych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Spionek, H. (1986). Wiek niemowlęcy. W: M. Żebrowska, Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży. (s. 389) Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Stake, R.E. (2009). Jakościowe studium przypadku. W: N.K. Denzin, Y.S. Lincoln, Metody badań jakościowych (s. 629). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Stępniak, K. (2012). Szkoła jako instytucja i jej funkcje. Pobrano 05.08.2016 z: www.profesor.pl.
Suchowierska, M., Ostaszewski, P., Bąbel, P. (2012). Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Sopot: GWP.
Szacki, J. (1981). Historia myśli socjologicznej. Część 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Szatmari, P. (2007). Uwięziony umysł. Opowieści o ludziach z autyzmem. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Sztompka, P. (2006). Zaufanie. Fundament społeczeństwa. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Sztumski, J. (2006). W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (tom V, s. 345–348). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Śliwerski, B. (2006). Czy szkoła da się lubić, Polonistyka nr 9, s. 17.
Tammet, D. (2010). Urodziłem się pewnego błękitnego dnia. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
Theiss, W. (1997). Radlińska, Warszawa: Wydawnictwo Żak.
Turner, J.H. (2002). Face to Face: Toward a Socjological Theory of Interpersonal Behavior. Stanford: Stanford University Press.
Tyborowska, K. (1986). Wiek przedszkolny. W: M. Żebrowska, Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży (s. 418). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Tyszka, Z. (1984). Teoretyczno-metodologiczne podstawy badań funkcji rodziny współczesnej. W: Rodzina a struktura społeczna (s. 135-141). Bydgoszcz: Wydawnictwo PWP Pomorze.
Tyszka, Z. (2001). System metodologiczny wieloaspektowej integralnej analizy życia rodzinnego. Poznań: Wydawnictwo UAM.
Urbaniak-Zając, D., Piekarski, J. (2003). Badania jakościowe – uwagi wprowadzające. W: D. Urbaniak-Zając, J. Piekarski (red.), Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, Studia i materiały (s. 23). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Urbaniak-Zając, D. (2006). W poszukiwaniu kryteriów oceny badań jakościowych. W: D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, (s. 209-222). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Uscher, R.S. (2001). Podmiot poznający w badaniach edukacyjnych. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 2, s. 7.
Waś, A., Sobaniec, P., Kiryluk B., Sendrowski K., Otapowicz D. (2011). Czy to autyzm? Trudności w diagnozie. Child Neurology (Neurologia Dziecięca), t. 20, nr 41, s. 105–110.
White, H.C. (1992). Identity and Control: A Structural Theory of Social Action. New Jersey: Princeton University Press.
Wierzba, P. (2012). Edukacja, czyli narzędzie społecznej zmiany. Równość Szans, Społeczeństwo, nr 27.
Williams K. (b.d.), Zrozumieć ucznia z Zespołem Aspergera – wskazówki dla nauczycieli. Pobrano 21.09.2013 z: http://niegrzecznedzieci.org.pl/asperger/specjalnie-dla-nauczycieli-i-terapeutow/zrozumiec-uczniaz-zespolem-aspergera-wskazowki-dla-nauczycieli/.
Włazło, M. (2013). Proste myśli, trudne słowa. Z perspektywy socjopedagogicznej o wizerunku osób z niepełnosprawnością intelektualną w literaturze pięknej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Wolańczyk, T., Komender, J. (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: PZWL.
Wołoszynowa, L. (1996). Młodszy wiek szkolny. W: M. Żebrowska, Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży (s. 532-541). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wójcik, P. (2013). Znaczenie studium przypadku jako metody badawczej w naukach o zarządzaniu. E-mentor, nr 1 (48). Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej.
Wójcik, M., Antoszewska, B. (2015). Edukacja i rehabilitacja dzieci z niepełnosprawnością. Olsztyn: Wydawnictwo UWM.
Wright, P., Stern, J., Phelan, M. (2008), Psychiatria. Sedno. T. 1. Wrocław: PAN.
Wyka, A. (1985). Model badań przez wspólne doświadczenie, czyli o pewnej wersji empirii „jakościowej”. Kultura i Społeczeństwo, nr 2, s. 109.
Wyka, A. (1993). Badacz społeczny wobec doświadczenia. Warszawa: PAN.
Zaczyński, W. (1968). Praca badawcza nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Zakrzewska-Manterys, E. (1998). Ontologiczny status hermeneutyki Gadamera. W: Hermeneutyczne inspiracje (s. 119). Warszawa: Oficyna Naukowa.
Zaprzalska M. (b.d.). Wpływ postaw rodzicielskich na prawidłowy rozwój psychofizyczny dziecka. Pobrano 10.09.2013 z: www.szkolnictwo.pl.
Zaręba, E. (1998). Badania empiryczne ilościowe i jakościowe w pedagogice. W: S. Palka (red.), Orientacje w metodologii badań pedagogicznych (s. 43-54). Kraków: Wydawnictwo UJ.
Zazzo, R. (1993). Przywiązanie. Ujęcie interdyscyplinarne. W: A. i F. Brauner, Dziecko zagubione w rzeczywistości (s. 5). Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Ziemska, M. (1977). Rodzina a osobowość. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Zybertowicz, A. (1995). Przemoc i poznanie. Studium z nie-klasycznej socjologii wiedzy. Toruń: Wydawnictwo UMK.
Żebrowska, M. (1986). Teorie rozwoju psychicznego. W: M. Żebrowska, Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży. (s.716-776). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Żemło, M. (1995). Fenomenologiczna metodologia A. Schütza W: Principia, t. XIII–XIV.
Żyta, A. (2011). Życie z Zespołem Downa. Narracje biograficzne rodziców, rodzeństwa i dorosłych osób z Zespołem Downa. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Downloads
Published
Categories
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.