130 lat Szkoły Lwowsko-Warszawskiej
Keywords:
Izydora Dąmbska, Jan Łukasiewicz, Kazimeirz Twardowski, Maria Ossowska, Stanisław Leśniewski, Tadeusz Kotarbiński, Uniwersytet Lwowski, SWL, Szkoła lwowsko-warszawska, Władysław TatarkiewiczSynopsis
Od 130 lat istnieje w Polsce tradycja uprawiania i nauczania filozofii będąca polską odmianą filozofii analitycznej. Tradycję tę zapoczątkował Kazimierz Twardowski (1866–1938), wygłaszając 15 listopada 1895 roku wykład inauguracyjny na Uniwersytecie Lwowskim. Grupę uczniów Twardowskiego oraz ich następców w dalszych pokoleniach oznacza się dziś nazwą Szkoły Lwowsko-Warszawskiej (SLW). Przedstawiciele tak rozumianego nurtu działają do dziś. W oddawanej do rąk czytelnika książce zostało ukazane dziedzictwo Szkoły Lwowsko-Warszawskiej. Zebrano w niej głosy uczonych zachowujących związek ze Szkołą – przez odwołania do jej etosu, metodologii i problematyki lub w formie badań historycznych nad jej dorobkiem. Punktem wyjścia do namysłu były trzy pytania postawione przez prof. Annę Brożek dyskutantom na 12 Polskim Zjeździe Filozoficznym w Uniwersytecie Łódzkim w 2023 roku: „Które elementy dziedzictwa SLW: (a) są najważniejsze / najcenniejsze? (b) wymagają jeszcze (ewentualnie: ponownego) zbadania? (c) powinny być kontynuowane?”. W pierwszej części książki oceniono aktualny stan badań nad dziedzictwem Szkoły, w drugiej – przedstawiono założenia programowe, na jakich opierała się Szkoła, w trzeciej – przypomniano najważniejsze osiągnięcia naukowe Szkoły w psychologii, logice, ontologii i etyce, w czwartej – podano przykłady nawiązywania do dorobku Szkoły, w piątej – przywołano wybrane postacie wybitnych przedstawicieli Szkoły, mogących dziś stanowić wzór do naśladowania. Autorami zamieszczonych w książce wypowiedzi są badacze w różnym wieku i o różnych specjalnościach, pochodzący z kilkunastu polskich i zagranicznych instytucji naukowych.
Chapters
-
Wprowadzenie
-
Co jeszcze badać w Szkole Lwowsko-Warszawskiej?
-
Żywe i martwe elementy w tradycji Szkoły Lwowsko-Warszawskiej
-
Dzisiejsze inspiracje Szkołą Lwowsko-Warszawską
-
Dziedzictwo Kazimierza Twardowskiego 130 lat od „Wykładu inauguracyjnego” we Lwowie
-
Dziedzictwo Szkoły Lwowsko-Warszawskiej – metafilozofia
-
Społeczna funkcja filozofii i Szkoła Lwowsko-Warszawska
-
Potrzebujemy renesansu propedeutyki filozoficznej
-
O psychologii w Szkole Lwowsko-Warszawskiej
-
Psychologia w Szkole Lwowsko-Warszawskiej
-
O twórczości logicznej w Szkole Lwowsko-Warszawskiej, jej trwałym wkładzie do polskiej i światowej logiki oraz wpływie na jej rozwój
-
Logiczne dziedzictwo Szkoły Lwowsko-Warszawskiej
-
Ontologia w Szkole Lwowsko-Warszawskiej
-
Koncepcje poznawania dobra w filozoficznej Szkole Lwowsko-Warszawskiej
-
Logika i analiza rozumowań w dobie sztucznej inteligencji
-
Szkoła Lwowsko-Warszawska a ontologia semiotyczna
-
Dwa filary solidnej logiki: Jan Łukasiewicz i Stanisław Leśniewski
-
Jasnościowe dziedzictwo Kotarbińskiego i Tatarkiewicza
-
Badania filozoficzne Izydory Dąmbskiej i Marii Ossowskiej
-
Osobiste i zawodowe rozważania nad wartością Szkoły Lwowsko-Warszawskiej
Downloads
Published
Categories
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.