130 lat Szkoły Lwowsko-Warszawskiej

Autorzy

Łukasz Kowalik (red.)
Uniwersytet Warszawski
https://orcid.org/0000-0002-4761-1445

Słowa kluczowe:

Izydora Dąmbska, Jan Łukasiewicz, Kazimeirz Twardowski, Maria Ossowska, Stanisław Leśniewski, Tadeusz Kotarbiński, Uniwersytet Lwowski, SWL, Szkoła lwowsko-warszawska, Władysław Tatarkiewicz

Streszczenie

Od 130 lat istnieje w Polsce tradycja uprawiania i nauczania filozofii będąca polską odmianą filozofii analitycznej. Tradycję tę zapoczątkował Kazimierz Twardowski (1866–1938), wygłaszając 15 listopada 1895 roku wykład inauguracyjny na Uniwersytecie Lwowskim. Grupę uczniów Twardowskiego oraz ich następców w dalszych pokoleniach oznacza się dziś nazwą Szkoły Lwowsko-Warszawskiej (SLW). Przedstawiciele tak rozumianego nurtu działają do dziś. W oddawanej do rąk czytelnika książce zostało ukazane dziedzictwo Szkoły Lwowsko-Warszawskiej. Zebrano w niej głosy uczonych zachowujących związek ze Szkołą – przez odwołania do jej etosu, metodologii i problematyki lub w formie badań historycznych nad jej dorobkiem. Punktem wyjścia do namysłu były trzy pytania postawione przez prof. Annę Brożek dyskutantom na 12 Polskim Zjeździe Filozoficznym w Uniwersytecie Łódzkim w 2023 roku: „Które elementy dziedzictwa SLW: (a) są najważniejsze / najcenniejsze? (b) wymagają jeszcze (ewentualnie: ponownego) zbadania? (c) powinny być kontynuowane?”. W pierwszej części książki oceniono aktualny stan badań nad dziedzictwem Szkoły, w drugiej – przedstawiono założenia programowe, na jakich opierała się Szkoła, w trzeciej – przypomniano najważniejsze osiągnięcia naukowe Szkoły w psychologii, logice, ontologii i etyce, w czwartej – podano przykłady nawiązywania do dorobku Szkoły, w piątej – przywołano wybrane postacie wybitnych przedstawicieli Szkoły, mogących dziś stanowić wzór do naśladowania. Autorami zamieszczonych w książce wypowiedzi są badacze w różnym wieku i o różnych specjalnościach, pochodzący z kilkunastu polskich i zagranicznych instytucji naukowych.

Rozdziały

  • Wprowadzenie
    Łukasz Kowalik
  • Co jeszcze badać w Szkole Lwowsko-Warszawskiej?
    Jan Woleński
  • Żywe i martwe ­elementy w ­tradycji Szkoły Lwowsko-Warszawskiej
    Tadeusz Szubka
  • Dzisiejsze ­inspiracje Szkołą Lwowsko-Warszawską
    Anna Jedynak
  • Dziedzictwo Kazimierza Twardowskiego 130 lat od „Wykładu inauguracyjnego” we Lwowie
    Anna Brożek
  • Dziedzictwo Szkoły Lwowsko-Warszawskiej – metafilozofia
    Ryszard Kleszcz
  • Społeczna funkcja filozofii i Szkoła Lwowsko-Warszawska
    Stepan Ivanyk
  • Potrzebujemy renesansu propedeutyki filozoficznej
    Paweł Polak
  • O psychologii w Szkole Lwowsko-Warszawskiej
    Cezary W. Domański
  • Psychologia w Szkole Lwowsko-Warszawskiej
    Amadeusz Citlak
  • O twórczości logicznej w Szkole Lwowsko-Warszawskiej, jej trwałym wkładzie do polskiej i światowej logiki oraz wpływie na jej rozwój
    Urszula Wybraniec-Skardowska
  • Logiczne dziedzictwo Szkoły Lwowsko-Warszawskiej
    Roman Murawski
  • Ontologia w Szkole Lwowsko-Warszawskiej
    Mariusz Grygianiec
  • Koncepcje poznawania dobra w filozoficznej Szkole Lwowsko-Warszawskiej
    Anna Drabarek
  • Logika i analiza rozumowań w dobie sztucznej inteligencji
    Adam Trybus
  • Szkoła Lwowsko-Warszawska a ontologia semiotyczna
    Łukasz Kowalik
  • Dwa filary solidnej logiki: Jan Łukasiewicz i Stanisław Leśniewski
    Marek Lechniak
  • Jasnościowe dziedzictwo Kotarbińskiego i Tatarkiewicza
    Paweł Okołowski
  • Badania filozoficzne Izydory Dąmbskiej i Marii Ossowskiej
    Renata Ziemińska
  • Osobiste i zawodowe rozważania nad wartością Szkoły Lwowsko-Warszawskiej
    Joseph Ulatowski

Zapowiedzi

31 października 2025

Kategorie

Szczegóły dotyczące monografii

Co-publisher's ISBN-13 (24)

978-83-67833-36-3

Data pierwszego wydania (11)

2025-10-31