Mapy Myśli w Krainie Neuronów. Program treningowy dla dzieci i młodzieży w wieku szkolnym
Słowa kluczowe:
mapy myśli, neuroplastyczność mózgu, efektywna nauka, program treningowy, uczniowie szkoły podstawowejStreszczenie
Program treningowy pt. „Mapy Myśli w Krainie Neuronów” to propozycja 25 interesujących zajęć, które mogą zostać zrealizowane z uczniami szkoły podstawowej (IV–VIII), w tym również z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w ramach godziny z wychowawcą.
Celem tych spotkań jest wspieranie rozwoju myślenia dywergencyjnego przez zapoznanie dzieci z metodą Map Myśli, której autorem jest Buzan (2007) oraz procesami neuroplastyczności. Zdolność komórek nerwowych mózgowia do tworzenia nowych sieci połączeń z innymi neuronami wiąże się z jakością przetwarzania informacji, co będzie się przejawiać w procesach uczenia się i zapamiętywania (Pąchalska, Kaczmarek i Kropotov, 2014). Wiedza o tym, jak działają te procesy, umożliwi uczniom nadzorowanie własnej nauki, a zastosowanie Map Myśli wpłynie również na ich efektywność w tym obszarze, ponieważ te graficzne formy notatki przedstawiają najważniejsze zagadnienia i powiązania między nimi. Istotny wydaje się również fakt, że stosuje się je zarówno w edukacji, jak i terapii, a dodatkowo są one także rekomendowane uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (Chen, Xiao, Lin, 2018; Wu, Wu, 2020; Kajka, Kulik, 2021).
Dostępne badania naukowe wskazują, że stosując regularnie Mapy Myśli, uczniowie wzmacniają swoją pamięć, krytyczne myślenie, refleksyjność czy samoregulację emocjonalno-motywacyjną. Oprócz tego mają oni więcej twórczych skojarzeń, co wpływa na szybkość przetwarzania nowych informacji. Do ważnych korzyści można również dodać trenowanie umiejętności selekcji informacji i rozmieszczanie ich na Mapie Myśli w sposób, który ułatwia uczniom panowanie nad materiałem. To i wiele innych benefitów wskazuje, że warto jest sięgnąć po niniejszy program treningowy, który wpisuje się z powodzeniem w nurt nauki przyjaznej mózgowi, neuropsychologii i psychoterapii.
Bibliografia
Piśmiennictwo
Allen, I., Dias, J., Santos, L., Pinho, M., Ribeiro, R. (2019). Bringing life into the classroom use of mind maps on the chemistry class. https://conference.pixel-online.net/NPSE/NPSE/files/npse/ed0008/FP/5576-SESN3781-FP-NPSE8.pdf
Alsuraihi, A.A. (2022). The effect of implementing mind maps for online learning and assessment on students during COVID‑19 pandemic: a cross sectional study. BMC Medical Education, 22(1), s. 169. https://doi.org/10.1186/s12909-022-03211-2
Buzan, T. (2007). Mapy Twoich myśli. Szybkie notowanie, sprawne zapamiętywanie, synteza wiedzy, twórcze myślenie. Aha.
Chen, Y., Xiao, H., Lin, X. (2018). Developing a mind map‑based life review program to improve psychological well‑being of cancer patients: a feasibility study. Psycho‑oncology, 27(1), s. 339−342. https://doi.org/10.1002/pon.4406
Chen, Y., Xiao, H., Zheng, J., Zhang, X., Lin, X. (2020). Effects of a mind map‑based life review programme on psychospiritual well‑being in cancer patients undergoing chemotherapy: A randomised controlled trial. European Journal of Cancer Care, 29(3), e13221. https://doi.org/10.1111/ecc.13221
Eppler, M.J. (2006). A Comparison between Concept Maps, Mind Maps, Conceptual Diagrams, and Visual Metaphors as Complementary Tools for Knowledge Construction and Sharing. Information Visualization, 5(3), s. 202−210. https://doi.org/10.1057/palgrave.ivs.9500131
Flavell, J.H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive–developmental inquiry. American Psychologist, 34(10), s. 906−911. https://doi.org/10.1037/0003-066X.34.10.906
Jakimiuk, B. (2021). Preferowana i rzeczywista codzienność szkolna w perspektywie uczniów. Studia Edukacyjne, 61, s. 7−25. https://doi.org/10.14746/se.2021.61.1
Jonak, K., Krukow, P., Jonak, K. E., Grochowski, C., Karakuła‑Juchnowicz, H. (2019). Quantitative and Qualitative Comparison of EEG‑Based Neural Network Organization in Two Schizophrenia Groups Differing in the Duration of Illness and Disease Burden: Graph Analysis
With Application of the Minimum Spanning Tree. Clinical EEG and neuroscience, 50(4), s. 231−241. https://doi.org/10.1177/1550059418807372
Kajka, N., Kulik, A. (2021). Application of metacognitive strategies in the development of emotional and motivational self‑regulation of students with special educational needs. Research on children with ADHD. Current Problems of Psychiatry, 22(4). https://doi.org/10.2478/cpp-2021-0020
Kajka, N., Kulik, A. (2021). The Influence of Metacognitive Strategies on the Improvement of Reaction Inhibition Processes in Children with ADHD. International Journal Of Environmental Research And Public Health, 18(3), 878. https://doi.org/10.3390/ijerph18030878
Kajka, N., Szymona, K. (2014). Terapia ADHD. Trening sukcesu w pracy z dzieckiem nadpobudliwym. Czelej.
Kandel, E.R. (1998). A new intellectual framework for psychiatry. The American Journal of Psychiatry, 155(4), s. 457−469. https://doi.org/10.1176/ajp.155.4.457
Kolb, D.A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development (Vol. 1). Englewood Cliffs: Prentice‑Hall.
Kossut, M. (2018). Neuroplastyczność. Podręcznik przeznaczony dla studentów neurokognitywistyki, neuropsychologii, neurobiologii, pedagogiki, neurorehabilitacji i medycyny. Wydawnictwo MEDYK.
Kotarski, R. (2017). Włam się do mózgu. Altenberg.
Lipowska, M., Czaplewska, E., Wysocka, A. (2011). Visuospatial deficits of dyslexic children. Medical science monitor. International Medical Journal Of Experimental And Clinical Research, 17(4), CR216–CR221. https://doi.org/10.12659/msm.881718
Olfos, R., Isoda, M. (2021). Japanese Lesson Study for Introduction of Multiplication. W: M. Isoda, R. Olfos (red.). Teaching Multiplication with Lesson Study. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-28561-6_5
Pąchalska, M., Kaczmarek, B.G.J., Kropotov, J.D. (2014). Neuropsychologia kliniczna. Od teorii do praktyki. PWN.
Sperotto, L. (2016). The Visual Support for Adults with Moderate Learning and Communication Disabilities: How Visual Aids Support Learning. International Journal of Disability, Development and Education, 63(2), s. 260−263. https://doi.org/10.1080/1034912X.2016.1153256
Spillmann, L. (1994). The Hermann Grid Illusion: A Tool for Studying Human Perceptive Field Organization. Perception, 23(6), s. 691−708. https://doi.org/10.1068/p230691
Wu, H.Z., Wu, Q.T. (2020). Impact of mind mapping on the critical thinking ability of clinical nursing students and teaching application. Journal of International Medical Research, 48(3): 300060519893225. https://doi.org/doi:10.1177/0300060519893225
Wysocka, A., Lipowska, M. (2010). Genetyczne podłoże współwystępowania ADHD i dysleksji rozwojowej. Psychiatria i Psychologia Kliniczna, 10(3), s. 189−194.
Inne żródła
Biografie Odkrywców
https://www.national-geographic.pl/artykul/krzysztof-starnawski-wywiad
https://www.nobelprize.org/prizes/medicine/2021/julius/facts/
https://www.nobelprize.org/prizes/chemistry/2021/list/facts/
https://www.nobelprize.org/prizes/medicine/2021/patapoutian/facts/
Podstawa Programowa dla klas IV−VIII
https://podstawaprogramowa.pl/Szkola-podstawowa-IV-VIII
Opis i charakterystyka zwierząt
https://www.lasy.gov.pl/pl/edukacja/lesnoteka-1/gady
Encyklopedia
https://www.britannica.com/place/Machu-Picchu
Iluzje wzrokowe
https://sp26gdynia.pl/najciekawsze-iluzje-optyczne/
Informacje o Koloseum
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1296207407000453?via%3Dihub
Pobrania
Zapowiedzi
Kategorie
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.